Hoe verloopt een woningopname van De Energiebespaarders in tijden van het coronavirus?

Nood breekt wetten! Net als het grootste deel van Nederland werkt ook De Energiebespaarders vanuit huis tijdens de coronamaatregelen. Normaal voeren wij onze woningopnames bij onze klanten op locatie uit, maar we hebben ervoor gekozen dit voorlopig niet te doen. Om onze klanten toch goed te kunnen helpen hebben we wat slims bedacht: virtuele huisbezoeken. En na drie weken kunnen we wel zeggen: het gaat zelfs nog beter dan verwacht!

Benieuwd hoe wij onze huisbezoeken inrichten? We vertellen het je graag.


In de oude situatie: fysiek huisbezoek

Onze adviseurs gaan bij klanten thuis langs om een woningopname te doen. Dit houdt in dat de hele woning geïnspecteerd wordt op mogelijke energiebesparing. De adviseur heeft kennis van ieder aspect van woningverduurzaming: van isolatie tot zonnepanelen tot verwarming. Geen hoekje van de woning wordt overgeslagen in zo’n woningopname. De kruipruimte, het dak, alle ramen en kozijnen. Het wordt allemaal bekeken en uitvoerig besproken met de woningeigenaar.

Huidige situatie: virtueel huisbezoek

Heel Nederland werkt thuis, en dus ook onze adviseurs. Kunnen er dan nog wel woningopnames plaatsvinden? Ja, dat kan! Er was wat creatief denken en technologie voor nodig, maar het is gelukt!


Hoe werkt een virtueel huisbezoek precies?

Stap 1. Online contact leggen

Tot en met 28 april 2020 komen adviseurs niet meer fysiek op bezoek, maar maken contact via online videobellen. Dit kan op een telefoon, tablet of laptop. Voorwaarde voor de woningopname is dat de klant een goed opgeladen apparaat met camera dat op internet kan tot diens beschikking heeft.

Via de gratis app Whatsapp is videobellen erg makkelijk. Inloggen gaat via mobiele telefoonnummers.


Stap 2. Klant stuurt van te voren informatie over de woning

Normaal gesproken heeft de adviseur de mogelijkheid zelf dingen op te meten of te bekijken in de woning. Om in de nieuwe situatie dezelfde secuurheid te kunnen bieden, vragen we aan de klant om een aantal documenten op voorhand toe te sturen.

  • Documenten die de adviseurs van te voren doornemen:
  • Jaarnota energie (gas & elektra).
  • Bouwtekening van de woning (met maten).
  • Bouwtekening aanbouw (indien aanbouw aanwezig).
  • Bewijs (zoals een factuur) van na-isolatie of andere duurzame maatregelen (indien aanwezig).

Daarnaast vragen we om foto’s van de gevel op te sturen. Onze zelfgebouwde, slimme software kan middels dit soort foto’s een berekening doen wat de oppervlaktes zijn. Zo kan de adviseur makkelijk inschatten hoeveel vierkante meter oppervlak er bijvoorbeeld geïsoleerd kan worden.

Foto van gevel gemaakt door klant van De Energiebespaarders.
Oppervlaktescan van gevel gemaakt door De Energiebespaarders.

Als jij overweegt via De Energiebespaarders jouw woning te verduurzamen tijdens de coronamaatregelen, leggen we graag uit welke veranderingen wij tijdelijk hebben doorgevoerd.

Stap 3. Voorbereidend werk adviseur

Voorafgaand aan de woningopname kan de adviseur met de toegestuurde gegevens al een goede analyse maken van de woning. Het type woning, het bouwjaar en de verbouwingen vertellen veel over de energiezuinigheid van de woning. Op basis van de gemeten oppervlaktes kan er op afstand een voorlopige offerte opgesteld worden.

Ook kan er alvast een legplan voor zonnepanelen gemaakt worden. Aan de hand van onze eigen slimme software en zonnepanelen-rekensoftware berekent de adviseur hoeveel zonnepanelen er op het dak passen en in welke positie deze het beste geplaatst worden. Hierbij wordt ook meteen rekening gehouden met schaduwvorming en lichtinval, om zo tot een goede berekening te komen.

Legplan voor zonnepanelen, opgesteld door De Energiebespaarders.

Stap 4. Kennismaken en koffie

Vervolgens is het tijd voor de woningopname op de afgesproken datum. Zoals gewoonlijk starten we die met een kennismakingsmoment. Al zal de adviseur zijn bakkie koffie deze keer zelf moeten zetten. Dit is het moment waarop de wensen van de klant uitgebreid worden besproken. Zo wordt er gevraagd naar het comfort, het energiegebruik en bespaarwensen.

Nu de klant nog aan tafel zit, zal de adviseur ook stap voor stap vertellen wat er via het videobellen in beeld gebracht moet worden. De klant wordt voorbereid om een rondje door de woning te lopen met het videobellende apparaat in de hand.


Stap 5. Rondje door de woning lopen

Vervolgens zal de adviseur samen met de klant door de woning lopen om bepaalde aspecten van de woning in beeld te brengen. De adviseur geeft hier voortdurend instructies voor. De woning wordt zo van top tot teen bekeken.

De tour start beneden bij de kruipruimte (filmen via het kruipluik met flits of zaklamp is voldoende). Dan volgt de benedenverdieping inclusief de meterkast, de bovenverdieping en de cv-ketel en als laatste de zolder en het dak. Als het dak niet via een raam te filmen is, kunnen we toch in 90% van de gevallen op afstand constateren welke soort isolatie er aanwezig is. Mocht er alsnog een technische schouw ter plaatse benodigd zijn, dan zullen we deze later inplannen voor een moment waarvan is aangegeven dat dit weer veilig is.

De Energiebespaarders kijkt samen met jou waar al isolatie aanwezig is in de woning.

Tijdens de tour zal de adviseur meer vertellen over de woning. Zo kan hij bijvoorbeeld aan de code op de binnenkant van het glas zien hoe goed geïsoleerd het is. Er wordt extra nadruk gelegd op heldere communicatie, de adviseur is immers afhankelijk van de klant om precies te zien wat hij nodig heeft.

De Energiebespaarders kijkt samen met jou naar de energiezuinigheid van de woning.

Stap 6. Bespreking van de woningopname.

Het bespreken van de woningopname is net zowel bij fysieke als virtuele woningopnames een belangrijk onderdeel. Terug aan de keukentafel brengt de adviseur de gehele woning en wensen in kaart en geeft advies waarbij alle mogelijke energiebesparende maatregelen worden meegenomen. In dit advies bespreekt hij welke producten en materialen voor de klant de beste keuze zouden zijn. Ook stelt hij passende installatiebedrijven voor.

Er kunnen ter plekke offertes worden opgesteld waarin wordt opgenomen wat de besproken maatregelen kosten, opleveren en hoe lang de terugverdientijd is. In Whatsapp kan de adviseur de inhoud van zijn computerscherm delen met de klant zodat die makkelijk kan meekijken.


Stap 7. Nabespreking van advies en offertes

Ten slotte wordt er een vervolggesprek gepland waarin de klant uitgebreid de mogelijkheid heeft om naar aanleiding van ons advies verdere vragen te stellen en geadviseerde producten door te spreken. Dit gebeurde normaal gesproken al telefonisch, dus dat zetten we op dezelfde manier voort!


Een energiezuinige woning kan zo geregeld zijn!

Aan de ene kant brengen we natuurlijk liever fysiek een bezoek aan jouw woning. Maar het voordeel is wel dat het huisbezoek  op deze manier blijft zo efficiënt en doelgericht mogelijk blijft. En daarnaast kan je de woningsopname lekker plannen terwijl je toch vanuit huis werkt!

Een ander voordeel van de huidige situatie: omdat zowel wij als onze installatiepartners efficiënter kunnen werken kan er sneller geschakeld worden en op korte termijn geïnstalleerd worden!

Een lagere energierekening kan dus snel geregeld zijn!

Vraag hier een virtuele woningopname aan.


Er is een goede kans dat jij ook thuis aan het werk bent. Maar let op: door vanuit huis te werken, stijgt het energieverbruik en daarmee ook de energierekening.
Gebruik daarom deze lijst met tips om energie te besparen tijdens het werken vanuit huis.

Whitepaper_SiteBanner_Voorbeeld-1